Drogo, drożej, sezon 22/23! - Snowee

Drogo, drożej, sezon 22/23!

Czy wyjazdy do lokalnych stacji narciarskich mają jeszcze sens?

Narty czy snowboard w ostatnich latach straciły na elitarności (stały się bardziej powszechne, dostępne), ale też nigdy nie jawiły się jako sport tani. A że sytuacja na świecie, koszta energii i ogólnie inflacja jakie są, każdy widzi, zapowiada się najdroższy sezon zimowy w historii. Czy wyjazdy do rodzimych ośrodków mają jeszcze sens?

Najpierw trzeba kupić te wszystkie narty, buty, kurtki, rękawice, gogle i kaski, a potem jeszcze dojechać na miejsce, np. do Wisły, i kupić karnety. Czy wspominałem już o płatnym parkingu i cenach paliwa?

No właśnie: tanio już było. Na przykład w Białce Tatrzańskiej dzień w najwyższym sezonie kosztuje 165 zł od osoby. Dla trzyosobowej rodziny z siedmiolatkiem to 485 zł za dzień (karnet ulgowy obliguje do… 10-złotowej zniżki, wow) i 2400 zł za 6 dni. A do tego dojazd, jedzenie na stoku, nocleg, ewentualnie wynajem instruktora i sprzętu…

Bardzo szanujemy rodzimą branżę za to, że się ogarnęła i po latach rozczłonkowania na stacje z pojedynczymi górkami, stacje połączyły siły. I tak w sprzedaży są skipassy Tatry Super Ski do stacji na Podhalu, Wiślański Skipass, swoje wspólne karnety mają też m.in. PKL czy Grupa Pingwina. Z kolei dwie największe stacje w Szczyrku działają na jednym karnecie słowackiej grupy TMR.

Grupę można zbudować, ale gór już nie, więc prawdą jest też, że nasze stacje w sezonie niesamowicie się korkują. Nawet najszybsze koleje i najnowocześniejsze bramki nie odciążą kolejek i tłumów na trasie. Po prostu liczba tras i ich długość jest ograniczona warunkami naturalnymi. A więc niska jest też nasza efektywność działania w górach, a kilometr jazdy w przeliczeniu o wiele droższy niż w Alpach. Dla początkujących to też nie jest dobra sytuacja – nauka jazdy na zatłoczonej trasie nie jest ani bezpieczna, ani satysfakcjonująca.

Żeby nie być gołosłownym – porównajmy ceny. Weźmy np. francuski Les Deux Alpes, topowy, jeden z naszych ulubionych ośrodków oferujący 225 km zintegrowanych tras i porównajmy z Białką. Karnet dzienny w szczycie sezonu w tym pierwszym kosztuje 56 euro, czyli 263 zł za dzień (po cenie 4,7 zł za euro), co daje ok. 1,16 zł za przejechany kilometr. W Białce kilometr kosztuje ok. 11,78 zł. Do tego trzeba pamiętać, że karnety do stacji alpejskich w ofercie Snowee mamy w cenie, zawsze z zakwaterowaniem, więc faktycznie ich ceny są o wiele niższe… 

l2a widok gory

Jakie podwyżki?

Właściciele resortów tłumaczą tegoroczne podwyżki zwłaszcza wzrostem kosztów energii, ale też wyższymi kosztami pracowniczymi, inflacją… 

Praca wyciągów to jedno, ale przede wszystkim potrzebne jest naśnieżanie tras w nisko położonych ośrodkach, a to zajęcie bardzo energochłonne i kosztochłonne. Na przykład stacja w Szczyrku, jedna z największych w Polsce, zaczyna się już na… 537 m.n.p.m. i dojeżdża maksymalnie na 1257. Dla porównania większość stacji w Alpach swój bieg zaczyna wysokości ok. 1800, a Val Thorens na 2300! To oznacza, że ze śniegiem w polskich stacjach jest różnie (zwłaszcza, że klimat się ociepla) i bez dodatkowego systemu ani rusz.

I dlatego np. w Szczyrk Mountain Resort szacują, że wzrost cen utrzymania wyniesie ok. 20%, a ceny dla klientów urosną o 15%. Z kolei, jak podaje portal skionline.pl, te w Tatry Super Ski urosną nawet o 35%! Ile to będzie w praktyce? W Szczyrku ceny są dynamiczne i zależą m.in. od czasu zakupu karnetu, miejsca jego zakupu (najtaniej w Internecie), obłożenia stacji w danym dniu itd. Ale tanio nie będzie. W Tatry Super Ski to 155 zł za dzień.

Zajrzeliśmy też na legendarne w branży freeridowej Pilsko, gdzie karnet w nadchodzącym sezonie będzie kosztował 145 zł za 6 godzin dla dorosłych i 135 za ulgowy. Do tego należy doliczyć opłatę za miejsce parkingowe (w zeszłym sezonie było to 20 zł), paliwo i robi się… około 500 zł za dzień dla całej rodziny? 

To temat na osobny artykuł, ale cennik stacji w Korbielowie w ogóle jest… dziwny. Znikła opcja jazdy wieczornej, z której korzystali lokalesi, zamiast karnetów całodziennych są tylko 6-godzinne (chyba, że zakupimy dwudniowy, wtedy na stokach można przebywać nawet od 8.30 do 20.30), nie ma też skipassów… czterodniowych. Zamiast tego można przyjechać na 3 albo 5 dni. Kuriozum.

140 zł karnet dzienny będzie kosztował w jednej z najpopularniejszych stacji Grupy Pingwina w Rzykach na Czarnym Groniu i tyle samo na “polskim lodowcu” w Zieleńcu (7 godzin). Z kolei o 5 zł więcej w wysokim sezonie liczą sobie na Jaworzynie Krynickiej.

A co słychać w polskim Chamonix dla fanów Zenka Martyniuka, czyli na Kasprowym Wierchu w Zakopanem? Tam pojedynczy wyjazd koleją oraz korzystanie z dwóch wyciągów krzesełkowych zostało wycenione na… 179 zł za dzień. To wysokogórski, najwyżej położony ośrodek w Polsce, co stanowi o jego wyjątkowości. Ale come on! Mówimy o 3 wyciągach, z czego z kolei linowej można skorzystać tylko raz dziennie, a wszystko to za cenę blisko 40 euro! Porównajmy to z L2A, gdzie karnet w kasie jest co prawda droższy o 25%, ale oferuje jazdę 48 zintegrowanymi kolejami, bez kolejek (no dobra, rano się zdarzają na stacjach początkowych).

l2a widok snowboard

Czy to się opłaca?

Cóż, tanio nie jest. Ale trzeba oddać, że w górę poszły także ceny w pobliskiej Słowacji (dramatyczny wzrost biletu całosezonowego w grupie TMR i niekorzystne zmiany dla akcjonariuszy), w Austrii, Włoszech czy Francji, a tajemnica w tym, aby kupić mądrze. 

W tym wypadku nie będziemy obiektywni i odeślemy do naszej oferty WYJAZDOWEJ. W tym sezonie możecie tam znaleźć np. przepotężny region Val Thorens za ok. 2190 zł albo Les Deux Alpes za 2090 zł (skipass na 6 dni i komfortowy nocleg, dojazd to kolejne kilkaset złotych). A i są to ceny bez dodatkowych rabatów, które mamy dla Was w opcji first minute czy przy okazjach Black Friday albo Mikołaja.

Jeśli dotarłe(a)ś do tego miejsca, to wiadomo już, że nie zadajesz sobie pytania: czy to się opłaca? Po prostu wiesz, że musisz tam być i że nic nie opłaca się bardziej od urlopu we wspaniałych górach.

Verbier gondola

Autorem tekstu jest Dominik, Instruktor SKI+

Zobacz także: